måndag 5 oktober 2015

Alldeles för länge sedan

O herregud vad längesedan det är jag skrev något härinne. Dagarna bara försvinner och tyvärr blir bloggen lidande.
Lillebror har redan hunnit fylla hela 3månader. Han är en väldigt glad och nöjd bebis. Kan ligga i sitt babygym, eller sitta i babysittern hur länge som helst så länge man pratar med honom med jämna mellanrum. Han bjuder på många leenden och pratar gärna med oss. Men nattetid vill han ligga nära sin mamma och har svårt att komma till ro i sin egen säng trots att den är precis bredvid våran. Han är på många sätt raka motsatsen till hur hans storasyster var som bebis. Och han har mycket mindre rutiner än sin syster. Det är först nu som sömnen börjat ordna upp sig. Och det är inte sällan vi spenderar nätterna med amning 1 gång per timme istället för att sova. En hungrig liten kille helt enkelt. Men det är nog inte så konstigt, för så liten är han ju inte. Vid 3 månaderskontrollen vägde han 6730g och var 66,5cm lång. Precis som sin syster vägrar han flaska så den här mamman har fått ställa in flera planerade roligheter för att istället stanna hemma och agera mjölkbar, men det är ju en begränsad tid så jag står ut.

Storasyster är fortfarande trotsig som få, särskilt mot mig, men jag tror faktiskt det börjar lugna sig lite. Hon utvecklas så snabbt nu. Särskilt språkligt. Det spottas ut nya ord varje dag och hon säger nu treordsmeningar. Vi potttränar för fullt, men där går det lite sakta, men nu när hon fått egna trosor tycker hon det är riktigt roligt så snart tror jag hon är torr dagtid iallafall.  Vi bytte till juniorerna för en månad sedan och i och med det valde hon att sluta sova dagtid. Hon blir trött på eftermiddagen och gnäller en del, men nattningarna är nu enkla och utan bråk. Kl 19 lägger hon sig med napp och snuttefilt, sen läser jag saga och hon somnar inom 5minuter. Underbart. Hon vaknar fortfarande på natten  och kommer över till våran säng, men helt ärligt är det bara mysigt. Snart börjar hon på dagis. 2november börjat inskolningen. Jag tror det blir toppen för henne att få några timmar med aktiviteter och att få leka med andra barn. Sen tycker jag att det är jobbigt att någon annan ska ha hand om min skatt, men jag överlever nog.

Jag kämpar på med gravidkilona. Nu väger jag 75,6kg så det går framåt. Skulle antagligen gå ännu snabbare om jag bara kom ut och rörde på mig. Men  har haft lite otur med motionen. Började jogga och det kändes superbra, men så pajade min ena fot så jag knappt kunde gå på 2 veckor och när den väl blivit bra fick jag ett nageltrång på ena tån med kraftig inflammation så kunde inte ha några skor på mig. Nu har det läkt så ska väl börja om igen.

Ja det var ju en liten uppdatering iallafall och jag hoppas att jag lyckas hålla igång bloggandet framöver.

2 kommentarer:

  1. Kul att få läsa om vardagen! Tänk att det kan vara så lika men ändå olika från en familj till en annan. Känner igen mig mycket i det du skriver men här ska storasyster få fortsätta vara hemma och här sover lillasyster som en dröm på nätterna medan storasyster fortsätter att krångla och vakna ett flertal gånger. Livet som tvåbarnsmamma är verkligen en utmaning men också en oerhörd välsignelse. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmaning är verkligen rätt ord :-) men jag skulle aldrig vilja byta liv. Skönt att lillasyster sover gott om nätterna iallafall, förhoppningsvis börjar ju storasyster oxå göra det snart.

      Radera