torsdag 6 februari 2014

Vinstlotten i barngörarfabriken?

Jag läser många bloggar som handlar om PCO och kampen för att få ett barn. Nu när vi har uppnått den drömmen inser jag att vi verkligen är lyckligt lottade. Jag fick en ägglossning med trippelkur pergotime och en ägglossning med första puregonbehandlingen. Båda gångerna blev jag gravid, ett missfall och en fullgången graviditet. Rent krasst kunde vi fortfarande vara mitt uppe i behandlingarna. Många av de bloggare jag följer har gjort behandling efter behandling utan att ha fått det där efterlängtade plusset. När vi var mitt uppe i det tänkte jag inte att vi hade tur, men nu med lite perspektiv så var det nog just det vi hade. Min gynekolog sa det också, det är inte vanligt att man blir gravid direkt, chansen är ju densamma som för alla andra som har normal ägglossning och den är ju inte så hög.

Vet inte varför vi hade sådan tur. Tror dock att mycket hade att göra med att när vi väl fått klartecken för att ha sex så hade vi det varje dag tills vi var säkra på att ägglossningen skett. Ofta blev det en vecka eller mer som vi hade sex varje dag. Lite trist vissa dagar, men belöningen är värd det. När min basaltemperatur steg då visste vi att vi gjort vad vi kunnat. Vet att många säger att man inte ska ha sex mer än varannan dag för att det blir färre spermier då, men det tror jag inte på. Inte så länge mannens spermieprov har visat normal mängd spermier. Genom att ha sex varje dag så vet man ju säkert att när  ägget väl släpper så finns det spermier som kan befrukta det. Om vi blir tvungna att genomgå behandling igen för att få ytterligare barn så kommer vi att köra på precis samma metod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar