tisdag 22 juli 2014

Spjälsängsskydd och spottings

Blir lite glest med inläggen så här under sommaren. Vi prioriterar utomhusvistelse istället för datorn.

Sedan sist har jag i alla fall hunnit med att sy klart spjälsängsskyddet. Det tog kortare tid än jag trodde. Effektiv sytid var nog ungefär 5 timmar. Riktigt nöjd med slutresultatet och sessan sover nu säkert utan att behöva trassla in sig i spjälorna. Bjuder på lite bilder här nedan.

Skumgummi från Jysk och tyg från IKEA

Sidorna klara och stoppade med skumgummi.

     Knytband ditsydda.


Och så monterat i sängen redo att användas. 

Jag valde att sy knytbanden själv vilket var väldigt tidskrävande, men klart värt det då det blev så fint att de går i samma färger som själva skyddet. Totala kostnaden för skyddet blev ca 600kr. Inte jättebilligt, men ack så mycket roligare än att köpa dem färdiga. Och så blev det ju i precis de mått vi ville ha. 

När det kommer till menscykeln gör vi också framsteg. Sedan igår eftermiddag har jag haft blodstrimmor i flytningarna och även en del rosafärgade flytningar. De har ökat lite i mängd idag, men ingen riktig mens ännu. Börjar känna lite molande i tjejmagen nu ikväll så kanske startar den imorgon. Känns dock lite tidigt? Är ju bara på ÄL+11 idag och de gånger jag fått mens har den ju kommit på ÄL+15-16. Men kanske även det ändras nu efter graviditeten och kroppen själv får sköta allt utan hjälp av diverse hormontillskott. 


Tempen har ju legat lite lägre nu sedan 3 dagar tillbaka så det kan ju vara ett tecken på att progesteronet börjar minska och därmed leder det till dessa "spottings" jag har. Bara det inte blir krångel med kort lutealfas nu bara för att kroppen verkar ha fattat hur den ska fixa ägglossningen. Men kroppen behöver väl lite tid på sig att få menscykeln regelbunden om den nu lyckas med fler ägglossningar på egen hand. 

2 kommentarer:

  1. Hej.. hur sydde du ihop kanterna? Och gjorde du 2 längder med skumgummi långsida + kortsida eller sida för sida? ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag klippte ut 2 tygstycke till kortsidorna och två till långsidorna. Sen sydde jag ihop alla delar med varandra, vek dubbelt och sydde en enkel raksöm där kort och långsida möts så att jag fick ett fack för varje sida. Gjorde sen klippte jag ut en bit skumgummi för varje fack (2 långsidor och 2 kortsidorna. Sydde sedan igen facken för hand.
      Hoppas du blev något klokare annars fråga igen :-)

      Radera