onsdag 26 september 2012

Baksidan av pergotime

Att ha PCO och inte kunna bli gravid på egen hand är jobbigt i sig. Men det är även jobbigt med själva behandlingen. Det är inte bara att äta tabletter i 5dagar, få ägglossning och sen är man gravid. Att äta pergotime påverkar allt. Först så är det biverkningarna. De två gångerna jag ätit dem nu har varit jättejobbiga. Jag kan nämligen inte sova. Det är en vanlig biverkning. Har jättesvårt att somna och när jag väl gör det så vaknar jag minst en gång i timmen. Och så svettas jag för att i nästa stund frysa. Går med andra ord runt som en zombie här hemma i ungefär en vecka. Men känner att om det får resultat så är det ju värt alla biverkningar i världen. En annan sak som påverkar både mig och sambon är sexreglerna. Inget oskyddad samlag innan ultraljudskontroll gjorts. När man äter pergotime finns det nämligen risk för överstimulering. Om mer än 2 ägg mognar så avbryts försöket. Detta då det inte är säkert för varken kvinnan eller barnen. Detta innebär att om man ska ha sex så måste kondom användas fram till kontroll är gjord. Låter väl inte som något jättestort problem, men för oss blir det ett problem. Varken jag eller min sambo tycker att sex med kondom är skönt. Har gjort några försök men det funkar helt enkelt inte. Så nu har vi typ inte sex. Låter ju helkonstigt när man försöker bli gravid men så är det. Vi har sex under de dagar jag äter provera, sen inget sex från det att jag börjar äta pergotime tills ultraljudskontroll. De här två gångerna har det inneburit cirka 2,5 veckor utan sex. Det sliter ganska mycket på förhållandet eftersom vi båda anser att sex är en viktig del. Men vi står ut. Vi vill båda ha barn och är beredda att göra uppoffringar. Det är för en begränsad tid och belöningen i slutändan är värd allting. Även om det ibland känns som att jag bara vill skita i allt.

Nedan är en sammanställning av de biverkningar som pergotime kan ge.

Blodet och lymfsystemet
Mycket vanliga
- Blodvallningar (1,2)
Sällsynta
- Tromboemboliska komplikationer

Psykiska störningar
Vanliga
- Nervositet
- Insomnia (1,2)
Mindre vanliga
- Depression
- Humörsvängningar (1,2)

CNS och PNS
Vanliga
- Huvudvärk
- Yrsel
Sällsynta
- Kramper

Ögon
Vanliga
- Synstörningar

Magtarmkanalen
Vanliga
- Illamående
- Kräkningar

Hud och subcutanvävnad
Mindre vanliga
- Urtikaria och allergisk dermatit
- Reversibelt håravfall

Reproduktionsorgan och bröstkörtel
Mycket vanliga
- Ovarialförstoring
Vanliga
- Buksmärtor
- Onormal blödning
- Cystor
- Ömmande bröst

Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringstillfället
Vanliga
- Obehag/svullnad/uppblåsthet i buken (2)
- Viktökning (2)
- Trötthet (2)
Hämtat från Fass.se

Siffrorna inom parentes efter biverkningarna står för 1:a och 2:a kuren. Fick fler biverkningar av dubbelkuren än av den första. Vilket ju är förklarligt. Har gått upp 2 kilo under andra kuren, men redan gått ner 1kg. Så det verkar ju i alla fall som att det inte är bestående biverkningar. Blir intressant att se hur mycket biverkningar jag får om jag ska köra en trippelkur. 

Sen funderar jag på fortsättningen om det inte funkar med trippelkur heller. Då är det behandling med sprutor som gäller. Dock vet jag inte vad det läkemedlet heter så har inte kunnat kolla upp det. Jag är en kontroll människa och vill ha koll på allt. Dessutom är jag rädd för att börja med sprutor. Jag är lite stickrädd. Vet precis hur man gör när man tar dem eftersom jag jobbar som sjuksköterska, men det är en helt annan sak att ta dem själv. Pratade med sambon om det igår och föreslog att han kunde ge dem. Han sa blankt nej. Hoppas kunna övertala honom om det blir aktuellt. Får väl hoppas att trippelkur funkar. Det är ju enklast. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar