fredag 28 september 2012

Hypothyreos och PCO

Har funderat en del på det här med min hypothyreos. Har sedan jag fick veta att jag har PCO funderat på om det och min hypothyreos hänger ihop.  Har inte kunnat hitta så mycket om det, men det jag har hittat säger att det inte finns något samband, men att de kan ge samma symtom när det gäller menstruation och ägglossning. Har dock hittat många forum där det är flera som har både förhöjt TSH och PCO. Kan ju vara så enkelt att det inte är någon som kollat på om det finns ett samband.

Hypothyreos och PCO är kroniska sjukdomar, men inte något som är livshotande och man kan ofta leva normalt. Men trots det kan jag säga att det är tungt att få veta att man har en kronisk sjukdom. Att få besked om två olika kroniska sjukdomar under mindre än ett år är extremt tungt. När jag fick diagnosen hypothyreos kände jag mig helt nere. För mig har det alltid varit en tantsjukdom. Jag som inte ens fyllt 30 hade en tantsjukdom. Och när jag senare fick beskedet om PCO så fick jag nästa käftsmäll. Den här var faktiskt värre. Hypothyreosen känns hanterbar. Bara att ta en tablett varje dag så håller den sig i schack. PCO däremot, den är inte bara att ta en tablett så fungerar kroppen normalt. Och dessutom står den ivägen för min dröm.

Tror inte jag riktigt bearbetat något av beskeden. Bara stoppat in det i något mörkt hörn av hjärnan och stängt igen. Det är så jag brukar göra. Är inte en person som pratar känslor. Antagligen för att jag har svårt att prata och beskriva vad jag känner. Dessutom om det är något jobbigt bryter jag alltid ihop om jag försöker prata om det. Vilket ju antagligen beror på att jag har så mycket undantryckta känslor. Så fort dörren öppnas in till det där mörka hörnet så svämmar det över. Kanske är bra egentligen att det kommer ut, men det är inte så lätt att prata om något när man stortjuter och det är inte så kul för den som lyssnar heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar