måndag 9 december 2013

38+0

Vecka 39, det går bra att komma ut nu! Men det tror jag inte lilla pyret kommer att lyssna på. För ca 2 veckor sedan hade jag en känsla av att lilla pyret skulle komma ut tidigare än beräknat, men den känslan har försvunnit. Nu tänker jag att jag snarare kommer att få gå över tiden.  Om jag då får välja så går jag helst över så pass att vi hinner passera nyåret. Men som sagt tror jag pyret gör precis som det själv vill. Att skotta snö två dagar i rad verkar i alla fall inte ha haft någon effekt. Mer än att jag fått ont i bäckenet. Antar att det är kombinationen foglossning (som jag inte känt av tidigare) och överansträngning. Tänker dock fortsätta vara så aktiv som kroppen orkar. Ska nog städa idag till exempel. All rörelse är bra rörelse.

Dagens mage


Tycker magen ser mindre ut nu än för en vecka sedan. Kan det bli så när pyret sjunker längre och längre ner i bäckenet?

Vägde mig imorse. Verkar som att min vikt vänt neråt igen. Idag visade vågen nämligen bara 97,5kg jämfört med förra veckans 98,2kg. Läste någonstans att en del går ner i vikt de sista veckorna och att det är helt normalt. Hoppas det stämmer. Även om jag har oroat mig för att gå upp för mycket känns det konstigt att minska i vikt under graviditeten. Men jag vet ju att jag fortfarande får i mig ordentligt med mat. Har inte ändrat något i kosten den senaste veckan. Mer än att jag inte ätit lika mycket bullar och kakor till kaffet nu när syster börjat jobba. Men det kanske är det som gör det. Och då är det nog bara bra, för de där kalorierna från bullarna kan man nog vara utan. Äter frukost, lunch, middag. Och så blir det flera frukter däremellan som mellanmål. Ska väl egentligen vara matigare mellanmål, men det är svårt när jag inte är hungrig. Och då måste det ju vara bättre med något än inget.

Det jag besväras mest av just nu är de extremt vattniga flytningarna. Trodde igår att de minskat då det varit lugnt under dagen, men på kvällen var de tillbaka med full kraft. Så pass mycket att det rann ner på låren (ber om ursäkt för äcklig info). I början var jag orolig för att jag börjat läcka fostervatten, eftersom det typ är det enda man får upp om man googlar. Men det känns inte som att det skulle vara det. Fostervatten är ju inte vitt, och det är de här flytningarna. Visserligen svagt vita, men absolut inte klara. Så det är flytningar och det lär jag få stå ut med tills pyret är fött antar jag. Köpa storpack trosskydd helt enkelt.

Sen har brösten ballat ur totalt de senaste 2 dygnen. Läckagen från dem hade minskat sista tiden, men nu är det tillbaka med dubbel styrka. Helt sjukt hur mycket de kan läcka. Hela nattlinnet blir blött på framsidan. Är väl dags att börja med amningsinläggen och amningstopp på natten igen. För det är nattetid som det är värst. Hade hoppats klara mig utan det tills lilla pyret var ute, men får nog tänka om.

Haha nu när jag läser igenom texten känns det som att jag läcker lite överallt. Inte konstigt jag känner mig lite ofräsch till och från.

På tal om ofräsch. Senaste veckan har jag fått ett ökat behov av att ta hand om mig själv lite extra. Filar och smörjer in fötterna efter varje dusch. Använder väldoftande lotion istället för den som är mest återfuktande, plockar ögonbrynen var och varannan dag och så vidare. Har fått för mig att jag inte får ha äckliga fötter vid förlossningen för det är ju synd om barnmorskan som kommer att ha mina fötter i ansiktet. Haha dum tanke jag vet, men hjärnan är väl inte riktigt som den ska just nu.

Men annars mår jag bra. Har fått ett stort behov av närhet så blir mycket kramar med sambon. Sex däremot är inget vi känner ett behov av. Det behovet har minskat ju större jag blivit. Tror det mest beror på att vi båda känner att det känns fel när vi kan känna lilla pyret röra sig. Så istället blir det kramar och pussar. Och vi har inget problem med det, tror det blir värre om man känner olika, att den ena fortfarande vill ha sex och den andra inte. Men vi tänker som så att vi tar upp sexlivet igen när pyret är fött och vi kommit in i rutinerna.

1 kommentar:

  1. Jag följer dig från början, är själv i vecka 33 tycker du skriver så roligt om de vardagliga gravid krämpor...

    Men nu måste du ta det lite lugnt med aktiviteterna =) slappna av istället ska du se att bebisen kommer.
    Önskar dig en lycklig förlossning =)
    /Danielle

    SvaraRadera