onsdag 11 december 2013

Slemproppen och början till förvärkar

Sedan igår kväll har jag haft totalt 3 stycken stora slemmiga flytningar med några få rosaröda strimmor i. Dessa har kommit plötsligt strax efter kraftiga sammandragningar och varit så pass stora att de svämmat över trosskyddet. Tolkar detta som slemproppen som går i omgångar. Ett steg närmare förlossning kanske. Fast spannet för när slemproppen går i förhållande till förlossningen kan ju vara allt från någon dag till några veckor.

Men förutom dessa slemmiga flytningar så har sammandragningarna ändrat karaktär. De är kraftigare och de flesta gör ont i nedre delen av magen och bak i ryggen. De håller i sig runt en minut varje gång vilket är längre än de sammandragningar jag haft tidigare som bara hållt i sig runt en halvminut. Men det är nog inga riktiga förvärkar ännu för de kommer inte regelbundet. De är utspridda under dagen. Ibland går det någon timme emellan och som nu så kommer det ungefär var femte minut för att sedan lugna ner sig igen. Men som sagt något är nog på gång.

Är i alla fall inställd på att det kan sätta igång snart så sambon har fått order om att ha mobilen nära när han jobbar eller i alla fall titta på den ofta för att se om jag ringt.

När ska man egentligen ringa till förlossningen? Som jag känner nu känns det bara onödigt att ringa. Jag är helt säker på att det förlossningen inte börjat. Visst det står ju att man ska kontakta förlossningen om man får blödning, men jag räknar inte 3 små strimmor i en flytning som en blödning. Flytningen jag hade igår kväll och tidigt imorse hade dessutom bara en svag rosa fläck i sig. Den jag hade nu ikväll var mer tydligt blodrött, men bara som två sytrådstunna strimmor. Och det är ju inte en blödning. Beror nog mest på att tappen börjat mjukna. Och det kommer inget blod emellan flytningarna. Annars skulle man väl ringa om vattnet gick och om man har 3 eller mer värkar på tio minuter. Och inget av det stämmer in på mig och pyret lever runt som vanligt om inte mer. Känner mig inte orolig i nuläget så väntar nog med att ringa. Det är klar börjar värkarna bli tätare och kraftigare så får jag ringa och se om vi ska komma in på en kontroll. Men nu satsar jag på att vila istället tror jag. Ska krypa ner i sängen och titta på TV en stund innan sovdags.

Men pyret du är mer än välkommen ut. Allt är klart, till och med granen är inköpt och klädd idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar