onsdag 25 december 2013

12 dagar

Idag är våran lilla prinsessa redan 12dagar gammal. Det går så fort, men ändå så långsamt.  Vi lär fortfarande känna varandra och försöker få till lite rutiner i vardagen. Fast lilla prinsessan ändrar dem lite från dag till dag. En sak är säker hon har sin mor och far lindade runt lillfingret. Vi kan sitta i timmar och bara titta på henne när hon sover. Älskade lilla unge.

Den här veckan är jag och lilla prinsessan själva hemma. Sambon jobbar fyra dagar och kommer sen att vara ledig 2 veckor igen. Det funkar utmärkt. Hon är så snäll. Sover mestadelen av dygnet. Vaknar för att äta och byta blöja. Har de senaste dagarna börjat vara vaken några timmar på förmiddag och kväll. Då tittar hon på oss med de där mörka ögonen och vi är fast.

Jag trodde jag skulle vara mer orolig så här i början och stressa över allt. Men det är precis tvärtom. Jag har nog aldrig känt mig så lugn och tillfreds. Visst det har varit några nätter då tårarna runnit på grund av sömnbrist och hormoner, men efter att mjölken rann till har det inte varit några större problem. Prinsessan sover 3-4 timmar i sträck, ammas, byter blöja och somnar om. Och jag har inte haft svårt att sova när hon sover. Trodde jag skulle ligga vaken och kolla så att hon andas hela tiden, men jag har inte känt någon sådan oro. Sen är det klart att jag är trött, sömnen störs ju och vid varje amning och blöjbyte är vi vakna cirka 1 timme, men jag är inte tröttare än att jag klarar att vara vaken på dagen. Någon enstaka dag har jag tagit en tupplur under eftermiddagen, men oftast klarar jag mig utan. Lärde mig snabbt efter förlossningen att lyssna på kroppen. Sova när jag är trött och inte försöka göra allt. Det är ingen som dör av att det är lite damm i hörnen. Det finns kvar imorgon också.

Kroppen har börjat återhämta sig efter förlossningen, magen är nästan borta och 12kg har försvunnit utan att jag behövt anstränga mig. Planerar att snart börja med lite mag- och ryggträning här hemma. Knipövningarna har jag gjort dagligen sedan vi kom hem från förlossningen. Promenader ska jag också försöka komma igång med, men just nu är det inget vidare väder att dra ut lilla prinsessan i. Regn och blåst. Väntar lite med det. Men blir det solsken så ger vi oss ut. Mer intensiv träning blir det sen när jag varit på efterkontrollen och fått klartecken på att träna. Känner mig just nu motiverad i alla fall. Vill komma i mina gamla kläder igen :)

Magen hittills
 3 dagar efter förlossningen

 5 dagar efter förlossningen

10 dagar efter förlossningen

Känns som att magmusklerna nästan helt dragit ihop sig nu, så planerar att börja med mag- och ryggträningen efter nyår. Tänker dock inte ge något nyårslöfte om det. 

Mitt i all lycka och julfirandet har det dock smugit sig in en del sorg. Min älskade lilla morfar somnade in 23/12. Tror han har det bättre nu, men sorgen är stor och hjärtat värker. Hade hoppats att han skulle hinna träffa lilla prinsessan, men nu blev det inte så tyvärr. Sov gott lilla morfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar