söndag 26 januari 2014

En glad prinsessa!

Något har jag gjort rätt när det gäller prinsessans mage. Igår och idag har det varit jättelugnt. Visst har hon gnällt ibland över lite gaser, men inget så hysteriskt som tidigare. Och vi är tillbaka till att bajsa i samband med varje måltid. Verkar som att hennes mage mår bäst av det. Så vad har jag gjort för förändringar då? Dels sempers magdroppar som jag skrivit om tidigare och sen har jag börjat att pumpa ur cirka 40ml av förmjölken innan amning om det gått lång tid sedan senaste amningen på det bröstet och så ammar jag på samma bröst 2 gånger i rad. Tidigare vid amningen har det i stort sett sprutat ut förmjölk vilket gjort att sessan satt i halsen och blivit mätt nästan direkt. Hon har med andra ord inte fått i sig av den fetare mjölken = mer gaser och magknip. Detta har jag gjort sedan igår och jag tror faktiskt att det är det som haft störst effekt. Så prinsessan är glad och då är mamma glad.

Något som det inte hjälpt på dock är sömnen. Prinsessan har kortat ned sin eftermiddagstupplur från 3 timmar till knappt 1 timme, med andra ord är hon vaken stort sett hela dagen. Och natten som var somnade hon först kl 01:30, vaknade igen kl 04 och därefter en gång i timmen. Så hon har varit lite trött idag. Hoppas det resulterar i att hon sover inatt istället. Men som sagt hon är i alla fall glad. Både igår och idag har hon bjudit på flera leenden och sitter och "pratar" när hon sitter i sin babysitter. Hon verkar mättare nu också, behöver inte ligga vid bröstet med en timmes mellanrum. En harmonisk bebis helt enkelt och då får jag som mamma helt enkelt stå ut med lite sömnbrist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar