måndag 13 januari 2014

Första månaden med prinsessan

Att bli förälder har varit det mest fantastiska jag varit med om, men också den tuffaste omställningen jag varit med om. Jag kunde aldrig föreställa mig hur livet med en liten skulle vara. Det är en salig blandning av obeskrivlig kärlek, trötthet och lycka. Som ett tillägg till det ska jag och min sambo hitta våra roller som föräldrar samtidigt som vi inte ska glömma oss som par. Det är ingen lätt kombination. Det har varit många tårar som följd av sömnlösa nätter och en liten prinsessa med magknip, men det har framförallt varit många skratt. Och även om jag och sambon vissa dagar helt glömt bort att uppmärksamma varandra känns det som att vår relation blivit starkare. Tror det är viktigt att man försöker komma ihåg den där godnattpussen innan man somnar, att fråga hur dagen varit och så vidare. Största skillnaden jag märkt hos mig själv är att jag inte irriterar mig lika mycket på om sambon till exempel inte ställer in disken i diskmaskinen eller lämnar kläderna på golvet och så vidare. Det är liksom inte prio 1 längre. Våran lilla prinsessa är prio 1. Alla måsten kan vänta, det hinns med senare när prinsessan sover.

Prinsessan är överlag ett mycket snällt och harmoniskt barn. Skriker inte mycket, mer än när hon är hungrig och inte får maten direkt, eller när magen krånglar. Oftast sover hon 3,5 timmar i sträck på natten, även om det kan variera lite från natt till natt. Hon är nöjd.

Visst har hon haft vissa nätter då hon vaknat 1ggr/timme. Då har det varit magen som krånglat.

D-dropparna och magen
Uteslöt D-dropparna nu i några dagar och det resulterade i en lugnare mage. Har nu bytt sort och håller på att smyga in dem igen. Kan ju ge det som tips till andra. Om ni fått ACO:s D-vitaminolja från BVC och ert barn efter att ni börjat med den plötsligt går från inget magknip till mycket magknip, sluta ge dropparna! Ha uppehåll i några dagar och byt sort på dropparna. Nu ger jag D-vitaminolja från Dunmedic istället (finns på apoteket) och ska se om det funkar bättre. ACO:s D-vitaminolja innehåller inte bara olja och D-vitamin utan även en del hjälpämnen och vissa barn reagerar på dem. Sen kan det vara så att det är alla droppar med olja i som de reagerar på och då får man istället testa den vattenbaserade. Återkommer med hur det gått.

Förutom att experimentera och testa vad som funkar för prinsessans mage och vad som inte gör det består dagarna för tillfället mest av amning. Och det har de gjort sedan hon föddes. Vi har ännu inte kommit så långt att vi har fått in några riktiga rutiner. Prinsessan ändrar från dag till dag när hon vill sova och äta. Och vi får helt enkelt anpassa oss efter det. Senaste kvällarna har hon dock somnat kl 22 för natten så kanske att det är början till en rutin. Och sen har hon vaknat runt kl 7-8 på morgonen. Däremellan ammat 2 gånger på natten. De senaste 2 kvällarna har jag och sambon lagt oss för natten samtidigt som lilla prinsessan och gud vilken skillnad det blir för mig när det gäller tröttheten jämfört med när vi tittat på TV till typ midnatt och prinsessan sen har vaknat kl 01 och velat amma. De här två dagarna har jag inte behövt den där tuppluren på förmiddagen utan varit skapligt pigg ändå.

Känns som att det här inlägget blev lite flummigt, men jag skyller på att hjärnan inte riktigt är som den brukar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar