tisdag 28 januari 2014

Funderingar kring PCO

Senaste dagarna har jag funderat mycket på min PCO. Undrar om det nu kommer att vara lätt för oss att få barn. De säger ju att det oftast blir bra efter att man fått sitt första barn. Att det är det första som är svårt. Jag letar konstant tecken på att jag har kvar besvären. Börjar jag få finnar på ryggen igen? Har jag molande i äggstockarna? Och så håller jag på. Jag har faktiskt fått tillbaka de små finnarna på överarmarna. Och någon enstaka på ryggen. Och jag har till och från molande värk i nedre delen av magen, framförallt till vänster. Tror dock magvärken är från tarmarna. Hade det innan graviditeten också. Men allt detta jag nämnt försvann under graviditeten. Därför har jag kopplat det till PCO:n och nu när det börjar komma tillbaka är jag orolig att även problemen med att bli gravid kommer att finnas kvar. Och då kommer tanken på vad som gäller om det är lika svårt denna gång. Kommer vi att kunna få börja med behandlingar direkt när vi vill börja försöka skaffa barn? Eller måste vi gå igenom allt igen? Det är därför jag vill veta så snart som möjligt om jag får mens och ägglossning. Med andra ord kan jag inte börja med någon form av preventivmedel. Måste diskutera med sambon vad han tycker. Vi har inte pratat om det något närmare ännu. Men det som kan krångla lite är ju att vi båda hatar kondomer. Så då är ju frågan om vi vill riskera en graviditet tätt inpå denna.

2 kommentarer:

  1. jag har pco, blev gravid jättesnabbt med vår son. nu funkar det inte alls... fått pergotime o vi får hoppas det hjälper.... lycka till =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att pergotime fungerar för er!

      Radera