fredag 24 januari 2014

Sömnlösa nätter

Kan börja med att säga att prinsessans mage visat klar förbättring efter att vi bytte D-vitamindroppar. Så om ni har problem med plötsligt magknip hos era små och de får ACO:s D-vitamindroppa; BYT! Kanske inte funkar för alla, men kan ju vara värt ett försök om man slipper höra sitt lilla pyre skrika av smärta dygnet runt.  

Denna rekommenderas!

Ska dock inte säga att allt magknip försvunnit. Sedan ett tag tillbaka är det gnälligt och knipigt kvällstid. Brukar börja runt kl 17 och fortsätta tills sessan somnar på mitt bröst vid kl 21-22. Det går att trösta och distrahera från smärtan, men det skär ändå i mammahjärtat. Därför köpte vi igår sempers magdroppar för att se om det kan lindra ytterligare. Jag tror inte att man kan få bort allt magont hos en så liten, men en del går nog. Så nu ska vi testa det och så håller vi tummarna för att skrikandet begränsas till någon timme då och då. 

Nattsömnen var det ju också. Den är sisådär. Vissa nätter inget att klaga på och andra är en mardröm. Kan dock inte säga att sessan är vaken, för hon sover. Det är ju bara hennes mamma som är vaken då hon har så j*vla bra hörsel. Sessan gör nämligen massa ljud när hon sover. Det knorras och gnys. Och fast att jag vet att hon sover kan jag inte koppla bort dessa ljud och somna. Inatt var en sådan natt. Sessan somnade vid ca kl 21 på mitt bröst och kl 22 la jag över henne i hennes säng och somnade själv. Vaknade kl 00:30 i lätt panik över att sessan inte vaknat ännu, kollade snabbt att hon andades och pustade sedan ut. En timme senare blev jag väckt av att sessan ville ha mat. Ammade och bytte blöja och kl 02 låg hon åter och sov i sin säng. Jag gör misstaget som alla vet att man inte ska göra; gläds över att denna natt kommer vi få sova minst åtta timmar. Jo men säkert att det kommer ske när jag tänkt tanken. Tio minuter senare börjar knorrandet. Det upphör med jämna mellanrum och jag, dum som man är, tänker att nu är det nog lugnt. Kl 05 ligger jag och sessan i soffan, hon sover och knorrar och jag tittar på TV. Runt 05:30 gör vi ett nytt försök att sova, lyckas tillslut somna ifrån knorrandet efter att ha satt i öronproppar. Sover väl ungefär 1 och 1/2 timme innan sessan vill ha mat kl 07:20. Och nu sitter jag här med mitt kaffe. Sessan sover i babysittern helt oberörd av att hon för en liten stund sedan fyllde blöjan med bajs. Jag ska snart byta den... Ska bara njuta av tystnaden och mitt kaffe. 

Det är ju tur att hon är så himla söt. Naturen är smart på det sättet, charmar föräldrarna med oskyldiga ögon, ett litet leende, äppelkinder och en liten knoppnäsa. Det skulle nog se annorlunda ut om man möttes av detta varje morgon: 

Hualigen!

Nä nu ska jag väcka sessan och befria henne från den där överfulla blöjan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar