torsdag 24 oktober 2013

31+3

Igår var jag hos BM på vecka 32-besök. Tog upp att jag fått mer och mer sammandragningar och de här ilningarna som jag kan få ner i ljumskar och inne i slidan. Sammandragningarna tyckte hon inte var någon fara eftersom jag inte får ont av dem, men om jag känner som mensvärk ihop med dem så ska jag säga till henne. Ilningarna tror hon beror på att pyret börjat fixera sig och därför trycker på nerver i bäckenet.

SF-mått 32

Hjärtljud 148. När hon lyssnade på hjärtat hörde hon även att pyret hade en pulsökning. Det är tydligen bra att de har det och det visar att de mår bra.

Blodtryck 105/55. Lägre än vad det brukar vara, men inget ovanligt för mig som ibland får ner mot 90 systoliskt. Och BM sa att hellre lågt än högt och det stämmer ju.

Hb 113. Sjunkande, sist var det 117. Själv tycker jag inte att det är så jättelågt, men å andra sidan hade jag något på 130 vid inskrivningen så jämfört med det är det ju lågt. Vi kommer att kolla om  det nästa gång för att se att det inte sjunker för mycket. Eftersom jag hade ett transferrinvärde på 97 vid inskrivningen borde kroppen klara att kompensera utan hjälp av järntabletter.

B-glukos 4,5. Sockret ligger verkligen stabilt. Skönt att slippa glukosbelastning.

Besök i vecka 35 så ska vi kolla igen och om det inte heller då går att känna så kommer jag att få göra ett extra ultraljud för att se hur det lilla pyret ligger.

Vikt 93kg. +20kg sedan inskrivningen. Stämmer ju någorlunda med hur det ser ut när jag väger mig själv. Min BM sa dock att det inte var någon fara. Hon tror att en del av det är vätska som jag samlar på mig även om det ännu inte syns att jag är svullen. Hennes enda råd var att jag ska fortsätta äta regelbundet med 2 mellanmål. Känns bra.

Bm kunde dock inte känna om bebisen verkligen har huvudet neråt. Tydligen är mitt lilla pyre inte så samarbetsvillig :) Hon tycker att huvudet borde vara neråt, men vågar inte säga säkert. Vid nästa besök i vecka 35 så ska vi kolla igen och om det inte heller då går att känna så kommer jag att få göra ett extra ultraljud för att se hur det lilla pyret ligger.

Mindre rolig grej är att mottagningen jag går på kommer att stänga efter jul. Det är en privat mottagning men med landstingsavtal och nu har inte landstinget förlängt avtalet. Det betyder att min barnmorska slutar 1/12 så då får jag gå till den andra som finns där. Går jag sen över tiden och behöver ytterligare besök efter jul kommer jag att få gå till Landstingets kvinnohälsa. Tråkigt tycker jag för jag har verkligen tyckt om att gå på den mottagningen. Måste komma ihåg att fråga nästa gång hur jag gör med efterkontrollen. Om det är på kvinnohälsan jag kommer att göra den då.

2 kommentarer:

  1. Ilningarna du känner kan även vara foglossning. Det har jag och gör fruktansvärt ont i blygbenet. Det är som en ilning, riktigt obehagligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ilningar i blygdbenet (som sannolikt är foglossning) har jag fått nu den här veckan och jag håller med inte är det skönt, men har fortfarande kvar de andra ilningarna som jag beskrev i inlägget så tror det är två olika faktiskt men de är lika obehagliga båda sorterna.

      Radera