tisdag 29 oktober 2013

32+1

 Igår gick vi in i vecka 33. Nu börjar det verkligen kännas tungt. Har mycket sammandragningar när jag går som släpper av om jag lägger mig och vilar. Men har svårt att ligga ner eftersom jag får ont i höfterna när jag ligger på sidan och på rygg kan jag bara ligga några minuter innan jag känner mig svimfärdig och andfådd. Antar att pyret trycker på bukaorta när jag ligger på rygg. Har även fått ont i svanskotan. Särskilt om jag sitter ner länge. Men det känns även när jag står och går. Antar att det är fogarna som luckras upp. Har börjat känna ilningar i blygdbenet fram också och de kopplar jag till fogarna de med. Som att det inte räckte med ilningarna i underlivet som jag får så fort pyret rör på sig när jag står upp.

Oj nu lät det som att jag inte hade något roligt att säga om att vara gravid. Men egentligen så mår jag bra och att vara gravid är det mest underbara som jag varit med om hittills i mitt liv. Men visst längtar jag tills lilla pyret är här ute hos oss.

Magen 32+0



Har försökt att föreställa mig hur det kommer att bli efter förlossningen. Men det är verkligen jättesvårt. Jag kan måla upp en bild av hur det kommer att vara när värkarna startar, när vi kommer in till förlossningen, när krystvärkarna startar, men sen tar det stopp. Jag kan helt enkelt inte måla upp en bild av när pyret väl är fött. Känns nämligen så overkligt att det lilla liv som just i detta nu sparkar och lever runt inne i min mage om bara några veckor kommer att ligga på mitt bröst. Och som sagt ännu svårare är det att se bilden av att vi kommer hem. Men det kommer ju att gå alldeles utmärkt oavsett vilken bild jag har eller inte har. Tänker på stackars sambon som måste ha det ännu svårare att tänka sig in i hur det kommer bli. Han har inte ens en bild av hur det kommer att vara på förlossningen. 

Vi fick äntligen hem vår vagn förra veckan och den är så fin. Jag gillar den skarpt. Har redan bäddat i åkpåsen och den står redo inne i barnrummet.


 Babyskyddet står även det och väntar på att packas in i bilen när det är dags att åka till BB.

Har idag faktiskt bäddat både vagga och säng. Kanske kan ses som tidigt, men jag mår bättre i psyket av att veta att allt är klart. BB-väskan håller på att packas, allt till pyret är packat och lite av mina saker. Har en checklista (ovanligt för mig) över vad som ska ner. Det gör att jag inte blir lika stressad. Och faktiskt är allt utom en nagelsax inhandlat till pyret. Och babygym då, men det ska jag som sagt önska i julklapp istället. Till mig är också nästan allt inköpt. Ska bara åka in till stan någon dag och köpa lite amningströjor och linnen.

Nu fixar jag mest med lite lullull i bebisrummet, hyllor som ska upp och sånt. Har börjat baka kakor och bullar också inför de besök som kommer att bli när pyret är född. Skönt att slippa tänka på sådant sen. Ska köpa lite aluminiumformar också och laga typ lasagne och gratänger och frysa in så att vi slipper laga mat första dagarna efter att vi kommit hem från BB. Den tiden ska vi bara ägna åt att lära känna våran nya familjemedlem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar