onsdag 9 april 2014

Nappflaska vs bröstet

För ett tag sen skrev jag ju om att jag skulle åka iväg till en kompis för att titta på melodifestivalen och sessan skulle vara hemma med pappa för första gången utan mig. Det gick ju sådär. Hon skrek hysteriskt typ konstant och vägrade äta ur flaskan. Detta resulterade i en smått hysterisk pappa som ringde x antal gånger under kvällen. Kan säga att jag inte stannade kvar och såg klart melodifestivalen. Sessan har i stort sett bara gått med på att äta på bröstet sedan dess och vi har inte orkat ta tag i det där. Men nu har jag börjat att ge sessan lite ersättning på kvällarna. Inte för att hon behöver, men jag ska ju amma ett tag till och känner mig ganska låst om inte sambon kan mata henne. Älskar att amma, men vill kunna åka iväg själv för att till exempel träffa kompisar några timmar eller åka till frisören och veta att sessan får mat ändå.

I alla fall har det varit lite varierat resultat. 2/3 kvällar har hon gått med på att äta ur flaskan. Eftersom hon äter så ofta på dagtid äter hon ju inte så mycket, cirka 80ml ersättning har hon fått i sig per gång. Men hon har i alla fall ätit. Har kommit fram till att det är viktigt att hon verkligen är hungrig för att hon ska ta flaskan. Vid bröstet ligger hon ju gärna bara för att snutta lite, men så blir det ju inte med flaskan. Nästa steg är att hon ska gå med på att det är sambon och inte jag som matar henne. Vi försökte att byta under första kvällen. Jag började att mata och när hon gick med på att äta så fick sambon ta över, men det gick hon inte med på. Så det får vi jobba vidare på. Hon tycker i alla fall att det är kul att få hålla lite i flaskan själv och föra den till munnen. Är ju inte ett minus att hon just nu är i det stadiet då hon ska föra allt hon har i händerna till munnen.

Inte bara sessan som ska lära sig att äta från flaskan när sambon matar, sambon behöver också få se att det faktiskt funkar. Efter den där kvällen så är han väldigt stressad bara av att jag föreslår att han ska testa att mata. Och det hjälper ju inte. Han känner inte att han vill vara själv hemma med sessan ifall det blir likadant igen. Så det finns lite att jobba med. Vi börjar med att han får mata när jag sitter bredvid så får vi se hur det utvecklar sig.

Kan ju dock tillägga att om det inte funkar med att sambon ger flaskan så känns det inte som någon jättekatastrof. Vi ska börja med lite smakportioner nu när hon fyller 4 månader och förhoppningsvis går det bra så att jag kan sluta amma helt när hon är 6 månader. Och det är ju inte så långt kvar tills ddet faktiskt funkar. Efter den där kvällen så är han väldigt stressad bara av att jag föreslår att han ska testa att mata. Och det hjälper ju inte. Han känner inte att han vill vara själv hemma med sessan ifall det blir likadant igen. Så det finns lite att jobba med. Vi börjar med att han får mata när jag sitter bredvid så får vi se hur det utvecklar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar