söndag 27 april 2014

Sjukstuga 4:e dagen.

Idag verkar det som att sessan börjar friskna till. Igår var det riktigt jobbigt. Febern var borta, men hon hade jättemycket segt slem som hon inte kunde hosta upp. Istället blev det som att hon inte fick luft och sen kräktes hon. Var tvungen att hålla henne framåtlutad vid varje hostattack för att hon skulle få luft. Idag hostar hon fortfarande, men inget segt slem som fastnar och ingen kräkning så här långt. Men istället ser hon nu ut som en prickig korv. Hon har ju haft pricka under hakan och på bröstkorgen till och från i några veckor, men igår så exploderade det. Hela ryggen, ansiktet, hårbotten och magen är rödprickig, även några enstaka prickar på armarna. Det är både enstaka prickar och större röda fläckar. Det verkar även som att de utslag hon fått på halsen kliar en hel del för hon river med händerna där. Ska ringa BVC imorgon och se om vi kan få komma in så att de kan titta på det. Känns ju som att hon reagerar på något som hon inte tål. Frågan är ju bara vad det kan vara. Vi har inte bytt tvättmedel eller liknande. Och vad jag kan komma på har jag inte ätit något konstigt. Tänkte först att det berodde på att vi börjat med smakportioner, men utslagen kom ju långt innan det. Och att de exploderat nu tror jag kommer av att hon haft en virusinfektion. Det som det kan vara (men som jag hoppas det inte är) är allergi mot mjölkprotein. Har ju sedan en tid tillbaka gett ersättning på kvällarna, eller i alla fall försökt, och den är ju mjölkbaserad. Men samtidigt känns det som att hon borde reagerat tidigare i så fall eftersom jag dricker väldigt mycket mjölk och använder mjölkprodukter dagligen. Får se vad BVC säger helt enkelt. Hon visar ju inga andra allergitecken som svullna läppar, tunga, röda ögon etcetera. Det är därför jag känner att jag kan vänta till imorgon med att ta kontakt med sjukvården igen. Känns inte akut.

Det har verkligen märkts nu när sessan varit sjuk att det kommer att vara jag som får ha kontakten med vården. Sambon vill absolut inte ringa om han inte absolut måste. Tror han känner sig osäker på vad han ska säga och att han känner att jag som är sjuksköterska kan det bättre. Och så kan det väl vara ibland. Men jag kan ju säga att jag känner mig lika lost jag när det kommer till barn och sjukdomar. Har ingen aning om vad man kan förvänta sig och vad man ska vara extra uppmärksam på. Därför tackar jag för att vårdguiden 1177 finns. Både deras hemsida och att man kan ringa dygnet runt. Jag blev jättebra bemött när jag ringde i torsdagskväll och behövde råd om vad vi skulle göra med sessans höga feber. Likaså blev jag väldigt bra bemött av vårdcentralen. Känns som att de tar barns sjukdomar på stort allvar. Jag har nog inte känt mig så bra bemött alla gånger när jag sökt vård för min egen skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar