lördag 28 juni 2014

Liten blir stor.

Min lilla sessa börjar verkligen bli stor, jag hinner knappt med i allt som händer. Och jag glömmer lätt att hon egentligen är en väldigt liten tjej. Nu sitter hon långa stunder utan stöd och leker, hon gör försök att krypa, men än så länge är det rumpan upp och huvudet ner. Hennes första tand har snart tittat upp ur tandköttet och hon har flyttat in på eget rum. Trodde att det skulle bli jobbigare att flytta till eget rum, men hon sover lika bra där som hon gjorde inne hos oss. Hon har inte sovit superbra senaste veckan dock, men tror att det kan förklaras av att det är en tand på väg upp. De senaste två nätterna har hon sovit jättebra. Hoppas det fortsätter så.

Hon fick ju en lära-gå-stol i 6månaders present och det är nog den bästa presenten någonsin. Hon har ju väldigt länge bara velat stå upp och det blir ganska jobbigt för armar och rygg efter ett tag. Nu kan man sätta henne i gåstolen och hon är supernöjd. Springer runt i den och jagar katterna, följer efter oss när vi går till ett annat rum och så vidare. Underbart att kunna sätta henne där i och hon är nöjd när man tillexempel ska laga mat och inte kan hålla henne. Tidigare har jag varit tvungen att passa in matlagningen med hennes sovstunder om inte sambon varit hemma. Nu kan jag till och med dammsuga hela huset utan att hon blir ledsen och kräver uppmärksamhet. Nu följer hon ju bara efter mig :)

Vi jobbar fortfarande på att få bort morgon och kvällsamningen. Jag trodde ju att vi hade löst problemet med gröten och vällingen genom att blanda med mjölk istället för vatten, men det funkade bara några gånger innan hon började vägra det igen. Morgonamningen är nog egentligen inget problem att få bort. Jag lät bli att ge henne bröstet imorse när hon vaknade kl 06. Det resulterade i en hel del gnäll och gråt, men ganska snart gick det över och hon somnade om. Den amningen har mest varit bekvämlighet då jag inte velat gå upp och göra frukost så tidigt. Kvällsamningen är det värre med. Vill ju se till att hon är ordentligt mätt när hon går och lägger sig för natten så att hon sover gott.  Har gett henne smörgås några kvällar, men ännu inte tagit bort amningen. Ikväll blev det bara amning då hon åt middag vid kl 18, ammade 18:30 och sen var trött och somnade kl 19. Går ju inte att trycka i henne hur mycket som helst tätt inpå middagen heller. Behöver hon äta något innan läggning överhuvudtaget om hon äter middag vid kl 17:30-18? Om hon somnar kl 19 menar jag. Somnar hon kl 20 så är det ju lite längre tid emellan så då kanske det kan vara bra. Svårt det här med maten tycker jag. Att veta att hon får i sig tillräckligt. Men om hon vore hungrig skulle hon väl knappast sova från kl 19-06?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar