tisdag 17 juni 2014

Sessan och gröten

Har ju skrivit tidigare om att det är helt omöjligt att få lillsessan att äta gröt eller välling. Har testat flera olika sorters gröt utan resultat. Eller ja hemmagjord mannagrynsgröt har funkat bra. Så idag när det var dags för förmiddagsmellis hade vi inte så mycket annat än fruktgröt att välja på. Så jag fick idén att blanda pulvret med mjölk istället för vatten. Och hör och häpna hon slukade hela portionen med hull och hår. Återstår och se om det fortsätter så.

En annan sak som inte har med mat att göra. När är det okej att flytta sitt barn till eget rum? Jag börjar känna att det snart är dags. Tror att det skulle vara bra för både mig och sessan. Jag vaknar för minsta lilla rörelse hon gör i sängen (för tillfället rör hon sig väldigt mycket) och hon blir ofta störd av att jag och sambon går och lägger oss. Hon har ju alltid sovit i egen säng förutom när hon var sjuk så det känns ju inte som något jätteproblem. Fram till igår hade hon sängen stående precis bredvid mig, men igår flyttade jag den så att den står cirka en meter från fotänden på våran säng. Detta är mest för att jag ska vänja mig vid att hon inte är lika nära. Sessan verkar inte bry sig något om det. Ska låta det vara så ett tag nu och sen flytta in sängen i hennes rum tänkte jag. Hennes rum ligger precis mitt emot vårat så med dörrarna öppna blir det ju ingen större skillnad mot nu. Men kanske är det för tidigt ännu? Hur har ni andra gjort? Jag och sambon känner att vi vill ha vårat eget rum.

2 kommentarer:

  1. Blir det inte för mycket mjölk för henne? Man ska vara försiktig med mjölk det första året.
    Sen tycker jag absolut ni ska flytta över henne till eget rum och prova, jag själv fick eget rum när jag va sex veckor :p Det går alltid att flytta tillbaka om det inte funkar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte farligt att ge mjölk när de är under ett år så länge den är pastöriserad. Som jag förstått det på livsmedelsverkets rekommendationer och på min BVC-sköterska ska man inte ge för mycket mjölkprodukter och mjölk för att det finns risk för att de blir för mätta och inte orkar äta tillräckligt. Jag har blandat mjölk i den mat jag lagat till henne redan från början och hon mår inte dåligt av det så då har jag fortsatt ge det.

      Tror nog att det är jag som har mest problem med att flytta ut henne :) Känns ju så tryggt att höra att hon andas, men någon gång måste det ju ske. Och det har du ju rätt i att det går ju faktiskt att flytta tillbaka.

      Radera