måndag 19 maj 2014

Egentid

Vad gör man när barnet sover? Sessan somnar ju någon gång mellan 19:30-20:00 nu för tiden. Detta ger ju ganska mycket egentid på kvällen. Vad gör man då? I lördags tog jag och sambon varsitt glas vin ute på trappan i kvällssolen samtidigt som vi planerade altanbygget. Det var så härligt att få vara bara vi några timmar. Särskilt efter mitt dåliga humör under helgen. Sambon sa faktiskt till mig att det fick vara nog och att jag inte fick gnälla eller skälla på något på hela lördagen och söndagen. Det gjorde att jag tänkte efter innan jag hävde ur mig det första som kommer upp i skallen. Vilket ledde till en riktigt trevlig helg. Tyvärr slutade den med att sessan återigen är förkyld. Vet inte vem som smittat henne denna gång. Verkar dock bara vara en lättare förkylning denna gång. Ingen feber, men en näsa som rinner konstant och rethosta när hon sover. Får se hur natten blir idag. Igår vaknade hon vid 22:30 av att hon hostade och somnade inte om förrän vid midnatt. Men sen sov hon i och för sig till 05:30 innan hon vaknade för att amma.

Amningen ja. Den minskar och matintaget ökar. Men jag blir orolig att amningen minskar för snabbt. Hur vet jag liksom att hon får i sig tillräckligt med mat och framförallt vätska? Hon är ju inte jätteduktig på att dricka vatten ännu. Hon får vatten i nappflaskan till varje måltid, men det blir ju bara någon milliliter eftersom sessan inte vet hur hon ska suga på flaskan. Hon tuggar istället. Men om hon kissar som vanligt så måste det väl vara tillräckligt? De mål som inte går så bra är frukostgröten och kvällsvällingen. Hon är inte förtjust i dem direkt. Gröten på morgonen får hon i sig cirka 3matskedar om man blandar ut det med katrinplommon eller banan. Men välling tvärvägrar hon. Visserligen ska hon inte äta det än, men vi har börjat introducera lite på kvällen. Brukar gå att få i henne cirka 2 skedar men sen är det tvärstopp. Kanske får ge gröt på kvällen också? Köpte risgröt med smak av mango och äpple för att se om hon gillade det bättre, men sen såg jag att man inte skulle ge risgröt då det innehåller arsenik! Kan det stämma? Hur kan man få sälja det i så fall?

Just nu ser sessans dagar ut så här när det gäller mat och sömn (kommer ju säkert ändras nu bara för att jag skriver det)

05:30 Ammar
8-9 Vaknar. Äter frukost; gröt och katrinplommon/banan
10-11 Mellanmål, just nu består det av amning. (men ska förhoppningsvis bli till frukt eller smörgås längre fram)
12:30-13:00 Lunch. Puré t.ex. kycklinggryta och ris eller spagetti och köttfärssås. Cirka 3 iskuber i mängd. Efterrätt 2 iskuber fruktpuré
14 Ammas
15-16 Mellanmål banan/smörgåsrån/majskrokar. (När vi tar bort amningen kl 14 kommer detta mellanmål att göras större. Typ en halv banan och längre fram smörgås/youghurt eller liknande.)
17:30 Middag. Samma som lunchen
18:30 Ammar + försöker ge välling
18:45 Pyjamas.
19:00 Ammar
19:30-20:00 Somnar
01 Ammar.

Hoppas på att hon snart slutar med nattmaten vid kl 01. Men det kommer väl kanske om hon börjar äta gröt eller välling på kvällen. Känns i alla fall skönt att veta att hon äter på dagtid. Amningen vid kl 10 och 14 skulle nog kunna tas bort redan nu och i stället bestå av mat, men jag vill inte att mjölken ska sina för snabbt så än så länge får hon bröstet då, även om hon inte visar att hon är hungrig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar