fredag 9 maj 2014

Sömnproblem deluxe

Alltså jag vet inte vad det är med min lilla prinsessa när det gäller sömnen för tillfället. Så fort man lägger ner henne i hennes säng så börjar hon gråta hysteriskt. Det spelar ingen roll hur trött hon är eller hur lugn hon är innan. Så fort hon landar på madrassen börjar hon gråta. Spelar ingen roll om det är när hon ska sova på dagen eller för natten. Förut har det ju aldrig varit något problem på dagtid. Och det skär i mammahjärtat samtidigt som tålamodet tryter. Vi försöker stenhårt nu att hon ska somna i sin säng och jag vet att det blir bättre om några dagar. Eller jag hoppas det i alla fall. Känns så hemskt att hon ska gråta varje gång hon ska sova. Men försöker att inte lyfta upp henne ur sängen utan trösta medan hon ligger kvar.

Kanske är det någon tillväxtfas som hon går igenom nu? Eller har det att göra med att vi börjat introducera mat? Känns inte som att det är magknip dock eftersom hon inte visar något missnöje förrän vi lägger henne i sängen. Många frågor och lite svar. Hoppas det lugnar sig snart i alla fall. Jag ser inte fram emot helgen, sambon jobbar 12-timmars nätter vilket innebär att han jobbar 18-06, sover till kl 16 och åker hemifrån kl 17. Med andra ord är jag i stort sett helt själv med sessan nu till måndag och det betyder ju även att jag är helt själv med nattningarna. Visserligen är det oftast jag som nattar annars med, men sambon brukar byta av mig när det är så där jättejobbigt.

Har i alla fall nyss nattat henne. Det gick ju över förväntan. La henne i sängen kl 19:05 och hon somnade 19:20. Återstår att se om hon vaknar om någon timme eller om hon somnat för natten. Oftast har hon ju somnat för natten vid 21-22 på kvällen, men det känns som att det är en bättre tid att somna vid 19-20. Kanske är önsketänkande, men är hon trött vid den tiden så lägger jag henne alltid i sängen och så får vi se.

Känns som om jag också skulle kunna somna nu. Så himla trött har jag varit de senaste dagarna. Inte så konstigt med tanke på hur dåligt med sömn vi fått på nätterna. Jag somnade till och med 10 minuter på soffan förut när sessan sov. Har inte hänt på länge kan jag säga. Jaja ska se om jag orkar titta på finalen i Let's dance eller om jag ger upp om någon timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar