tisdag 20 maj 2014

Frukost till gröt- och vällingmotståndare?

Vad ska jag hitta på till frukost/kvällsmål till min lilla sessa? Just nu får hon gröt med mosad banan i eller katrinplommon. Då äter hon, men inte med glädje som vid de andra måltiderna. Om vi försöker ge gröten naturell så tvärvägrar hon. Och vällingen har jag redan tappat hoppet om att hon ska vilja ha till kvällen. Har försökt att ge i både flaska och med sked, men hon skjuter bort den och vrider och vänder sig. Känns ju inte som att jag vill ge henne yoghurt nu när hon är så här liten. Och smörgås är jag ganska säker på att hon inte klarar av ännu. Vi har ju precis börjat ge puré som är lite grynig och hon har lite besvär med den. Fast hon klarar ju i och för sig att svälja majskrokar och smörgåsrån. Men väntar nog med det ett tag ändå. Magen är nog inte redo för så mycket gluten ännu.

Om det är någon som läser här och har tips på vad vi kan hitta på till lillsessan så skriv en rad i kommentarsfältet vetja!

5 kommentarer:

  1. Det finns småyoughurt på barnmathyllan. Men de blir ju rätt dyra... Samma sak med fruktriset. Kanske är tidigt för ägg annars har äggröra bra konsistens. Mannagrynsgröt? Turkisk youghurt med frukt? Testat olika vällingar? Annars ersättning. Endel tillsätter lite vaniljsocker i vällingen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för många tips! Nej inte testat olika vällingar ännu, men olika grötsorter och där är det ingen skillnad. Ersättning vägrar hon och har vägrat sedan hon föddes i stort sett. Fruktpureer älskar hon så kanske ska prova på det med lite turkisk youghurt.

      Radera
  2. Jag tycker hon påminner mycket om min pojk Elliot. Han vägrar också gröt, välling och all burkmat förutom fruktpure.
    Jag fick tipset att blanda i lite lite vaniljsocker i vällingen och det funkade. Han drack 80 ml och han har aldrig någonsin ätit så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter väldigt likt förutom att min lilla tjej inte har något emot vanlig mat, bara välling och gröt. Ska prova med lite vaniljsocker i vällingen och se om det funkar. Har ju bara börjat introducera ännu, men som sagt så går det ju inte att få i henne ens en tesked välling.

      Radera
    2. Ja prova det. Min kille äter både ersättning och välling nu :)

      Radera