onsdag 7 maj 2014

Viktnedgång och rubbade rutiner.

Idag när jag ställde mig på vågen blev jag glatt överraskad. Hade inte förväntat mig att den skulle visa någon viktnedgång eftersom vi hade en riktig onyttig helg, men det gjorde den. Har inte tagit några kort idag dock, har helt enkelt inte hunnit och nu orkar jag inte.

Dagens mått

Datum
140112
140501
140507
Midja
92cm
73cm
71,5cm
Höft
104cm
90,5cm
89cm
Stuss
112cm
100cm
99cm
Lår höger
68cm
57,5cm
57cm
Lår vänster
67cm
57,5cm
57cm
Vikt
85kg
73,7kg
72,9kg

Kilona rasar verkligen just nu. Utan att jag gör någonting. Eller jag försöker tänka på vad jag äter, men inte så att jag bantar. Promenad har det inte blivit på flera veckor på grund av sjukdomar och dåligt väder. Ingen styrketräning heller. Tror kanske att det kan ligga bakom att jag går ner så snabbt just nu. Inga muskler! Tror dessutom inte att jag haft ett stussmått på under 100 på hur många år som helst så byebye rumpa. Den försvann verkligen allt eftersom graviditeten fortskred. Men det gör inget. Får väl träna upp den sen när jag gått ner mina kilon. 


Till en annan sak. Låt inte ditt barn sova i din säng när det är sjukt! Vi lät våran lilla sessa sova hos oss i våran säng nu senast när hon var sjuk för att kunna ha bättre koll på henne. Och på dagarna sov hon på min eller sambons arm. Allt detta har gett lite problem nu när hon ska sova i sin egen säng igen. Hon protesterar som aldrig förr. Nattningarna som vi hade lyckats få ner till att ta max 5 minuter tar nu upp emot en timme igen och på det så sover hon helkasst. Vaknar flera gånger per natt. Kanske har hon någon tillväxt fas nu också, inte vet jag. Kanske är det att hon har börjat äta mer "vanlig" mat. Kanske har hon magknip (fast det verkar inte så). Helt ärligt så är det nog bara att hon vill ha närhet. Hon tyckte väl helt enkelt att det var mysigt att sova mellan oss. Hon blir nämligen lugn och somnar om direkt om man lyfter över henne till våran säng. Försöker att inte göra det förutom när hon ska amma, men vissa nätter när jag vaknat 1ggr/timme för att söva om henne ger jag upp och låter henne sova bredvid mig. Men det är väl bara att fortsätta försöka. Tillslut kommer det ju att bli bättre. 

Maten går i alla fall bara bra. Nu märks det att hon inte blir nöjd efter en matsked gröt på morgonen eller en iskub puré till lunch. Planerar att öka upp portionerna nästa vecka när hon blivit 5 månader. Och då även ta bort ett amningstillfälle. Nu ammar jag fortfarande fullt, precis som jag gjorde innan vi började med maten. Men som sagt planerar att börja trappa ut det. Målet är ju att sluta amma när hon är 6 månader. Kanske att jag ammar på morgonen och kvällen lite längre än så, men inte på dagtid. Tror hon fattar det också för det märks att hon vill ha bröstet ofta. Antar att det också har med närheten att göra. Försöker ge henne närhet i andra situationer istället, t.ex. får hon sitta mycket i knät och leka och ligger hon i sitt babygym försöker jag att ligga där med henne. Tror det är extremt viktigt att inte bara kapa all närhet bara för att man slutar amma. Men än så länge fortsätter jag med amningen. Hon behöver ju få i sig vätska. Har börjat introducera vatten till smakportionerna, men än så länge så rinner det mesta ut igen. Men hon verkar inte tycka det är äckligt i alla fall. När det gäller ersättning på kvällarna så står det dock stilla. Hon verkar inte tycka om det helt enkelt. Ska testa med välling längre fram istället, men det tror jag inte man kan ge än? Tror de tidigaste är från 6 månader. Annars får hon väl äta gröt på kvällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar