torsdag 7 november 2013

Sammandragningar och föräldrautbildning

Hela eftermiddagen och kvällen har min mage blivit stenhård. Och det gör lite ont till och från. Inte så att det gör ont vid varje sammandragning, men ungefär var tredje eller var fjärde gör det ont. Men inte så att det känns som mensvärk utan mer som krampsmärta. Har sammandragningarna övergått till förvärkar? Kan man få förvärkar redan i vecka 34? Får hoppas det lugnar ned sig snart så att jag kan sova.

Jag och sambon har varit på första föräldrautbildningen. Idag handlade det om förlossningen och smärtlindring. Barnmorskan pratade faktiskt om sammandragningar, förvärkar och förlossningsvärkar och vad som är skillnaden på dem. Men det är ändå svårt att avgöra tycker jag. Känns i alla fall som att utbildningen är bra att gå på. Jag har ju läst en hel del under de här åren vi försökt få barn och även tittat på alla dessa serier som går på TV om förlossningar så jag har en hel del kunskap sen innan, men sambon har inte det. Andra tillfället är nästa torsdag och då kommer det att handla om första tiden efter förlossningen. Känns också intressant, särskilt eftersom jag har så svårt att se hur det kommer bli efter att bebis är född.

2 kommentarer:

  1. Hej, vill egentligen bara säga grattis!

    Har själv PCO och har precis startat en utredning. Googlar sjukt mycket på det och hittade på det viset hit. Finne en massa bra, så grattis och tack! Skönt att det finns hopp. :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :)

    Känner igen det där med att googla allt som finns att googla, känns kul om min lilla blogg kan vara till någon hjälp och ge svar på några av dina frågor även om den nu mest handlar om graviditeten.

    SvaraRadera