tisdag 24 februari 2015

Bebisfika, barnrum och eventuellt en solresa

Gud mitt huvud snurrar just nu. Så mycket som planeras därinne. Har gjort typ 10 checklistor för att få ordning på alla tankar.

Jag ska ha bebisfika på torsdag. Det är ett gäng arbetskamrater med barn som ska komma hit på fika och lek. Totalt blir vi 9 vuxna och lika många barn. Ska bli väldigt kul, men gud vad jag blir stressad över att fixa sådant här. Det grundar sig mest i mitt stora kontrollbehov och att jag behöver ha allt planerat. Helst en vecka i förväg. Men det ska nog lösa sig allting.

Nu när vi ska bli en till i familjen har det ju blivit dags att fixa iordning ett nytt rum till våran lilla sessa. Lillebror kommer ju att få ta över "bebisrummet" så småningom och då måste ju sessan flytta ut. Egentligen har jag nog redan allt klart i huvudet.
Det kommer att bli den här tapeten och bården i alla fall. Ska dock inte ha rosa väggar i övrigt utan det kommer att vara denna tapet i hela rummet och vitt på den övre delen av väggen.
Tapeten heter Lemon Ribbon Animal Sanctuary och jag blev helt förälskad så fort jag såg den :)

Jag vet liksom hur det ska se ut, nu ska det bara genomföras. Lättare sagt än gjort med en liten tjej som kräver all uppmärksamhet. Så planen är väl att sessan ska få åka till mormor och morfar och stanna över natt så att jag och sambon får 2 dagar på oss att göra grundarbetet med rummet. Det vill säga gipsning av väggar, spackla, sätta taklister och måla taket. Det är vad vi räknar med att hinna. Tapetsering, måla väggar och lägga golv får vi ta i april. Ekonomin tillåter inte att köpa in allt samma månad. Vi har räknat ut att det totalt kommer gå på runt 6000:-, vilket ju egentligen inte är någon jättesumma, men med föräldrapenning blir det en ganska stor summa. Vi vill ju gärna ha råd att göra något annat också...

...Som till exempel åka iväg på solsemester en vecka :) Det är svärföräldrarna som vill ge oss en resa eftersom vi båda fyller 30 år i år. Och eftersom sambon har frivecka första veckan i april och dessutom tagit ledigt veckan innan så funderar vi på att boka en resa till 29/3. Men det är ju lite att fixa innan, särskilt när man ska resa med barn. Bland annat måste vi fixa nya pass. Sessan har ju aldrig haft något pass och sen upptäckte jag att både mitt och sambons pass går ut nu till sommaren. Men som tur är tar det ju bara 5 arbetsdagar att få hem passen. Så ska väl försöka komma iväg och fixa det under nästa vecka. Sen måste jag kolla upp vilka regler som gäller för olika flygbolag angående graviditet och flygning. Jag kommer att vara i vecka 28 när vi åker och vecka 29 när vi kommer hem och jag vet att vissa bolag kräver intyg från läkare redan från vecka 28. Så om det är så med det bolag vi väljer måste jag ju fixa det också. Försäkringskassans EU-kort beställde jag i alla fall förut till oss alla tre så de kommer väl inom 2 veckor. Sen är det det här med kläder. Sessan har INGA vår/sommarkläder så det måste vi åka och köpa några uppsättningar, och sommar/vårskor. Sen funderade vi på att köpa en billig resevagn också, men så upptäckte jag att i alla fall Apollo har så att man kan boka sulky för 200:- när man bokar familjehotell. Mycket smidigt måste jag ju säga! Slippa att släpa med sig en vagn på flyget liksom! Men ska fundera på det, för det kan ju vara smidigt att ha en vagn under resan till flyget, hon är ju inte jättelätt att bära på lilla sessan. Ska diskutera det med sambon imorgon. Hoppas vi kan komma iväg, skulle vara så skönt att komma bort från det här tråkiga vädret. Och när lillebror fötts lär det ju dröja ett tag innan vi kan åka iväg. Men vi får nog kolla över ekonomin lite mer innan. För även om vi får själva resan av svärföräldrarna så är det ju ändå en del kostnader runtomkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar