lördag 22 mars 2014

Framsteg på flera plan

Godmorgon lördag! Idag är jag trött. Lillsessan tyckte att det var godmorgon vid 04:30 när sambons väckarklocka ringde. Så hon ville inte somna om efter amningen. Hon låg och jollrade och gjorde små utrop, fyllde 2 blöjor med bajs, sånt som bebisar gör helt enkelt. Mamman som inte är en morgonmänniska hade inte lika kul som sessan, men man smälter ju av hennes små leenden. Vi somnade till vid 05:45 ungefär, men vid 06:30 vaknade sessan igen. Hon tittade då på mig och lät ungefär som att hon sa "nu är det faktiskt dags att gå upp mamma!" Så det gjorde vi. Det är inte jag och sambon som bestämmer här hemma längre helt enkelt. 

Detta är min bästa vän idag helt enkelt: 

Tackar den som uppfann kaffe :)

Nu sover sessan igen och jag har hunnit köra dagens styrkeövningar. 

Och i och med det så kommer vi till de första framstegen. Träningsvärken i låren är mycket bättre idag, känns knappt alls = muskler byggs upp (tror jag). Och jag tror att jag redan börjar bli starkare. Idag är det vila från squatsen, men magövningarna kör på som vanligt. 23 situps, 7 crunches, 15sekunder plankan och 12 armhävningar. Känner framsteg på alla. När jag började var jag helt slut i magmusklerna efter 5 situps, idag var det först på de två sista som jag tvivlade på att jag skulle klara dem. Plankan är fortfarande skitjobbig, men jag klarade alla sekunderna utan att tappa spänningen i magen. Och armhävningarna gick som en dans, lite skakigt på den sista bara. Ska bli kul att mäta på onsdag och se om det gett resultat. Jag kan i alla fall tala om att det redan ger det på vågen. Jag har ingen självdisciplin och kan inte låta bli att ställa mig på vågen när jag vaknar. 78,2kg visade den idag. Så på 4 dagar har jag gått ner 1,1kg. Ganska mycket mer än jag planerat. Lite orolig för att det ska påverka mjölkproduktionen. Får vara vaksam på det helt enkelt och se till att dricka ordentligt och äta ordentligt. Vill ju inte att sessan ska gå hungrig bara för att jag vill komma i form. Och för tillfället vägrar hon att ta nappflaskan så vi är ganska beroende av att jag kan amma henne. 

Framsteg nummer 2 gäller svärföräldrarna. Vi var där igår, nästan 2 veckor sedan de träffade sessan. Jag har dragit på att åka dit bara för att jag har tyckt det är ganska jobbigt när svärmor står innanför dörren när man kliver in och i stort sett sliter sessan ur famnen på mig. Jag hinner knappt klä av henne ytterkläderna. Och det har jag sagt till min sambo så när han ringde i torsdags och sa att vi skulle komma på besök sa han till att hon skulle lugna ner sig. Och han var så snäll att han inte sa att det var jag som tyckte det var jobbigt utan att han själv tyckte det. Och hon var mycket lugnare. Sessan fick ju till och med sitta lite hos mig under besöket. Kändes så himla bra. 

Och framsteg nummer 3 gäller ju lilla sessan själv. I förrgår lärde hon sig att vända sig från mage till rygg så nu ligger hon inte kvar på mage längre än hon själv vill. Hon börjar dessutom bli jättestark i sina ben. Stöder på dem utan problem när man håller henne under armarna och kan resa sig upp från sittande när man håller i hennes händer. Sitter gör hon också med lite stöd. Känns som att det är tidigt att göra sånt? Tänker om det kan vara farligt för hennes rygg? Men samtidigt vill hon inte ligga ner längre stunder. Vill bara stå och sitta, är så himla nyfiken på sin omgivning och ser väl helt enkelt inte tillräckligt mycket när hon ligger ner. 

Nu ska jag passa på att tvätta håret medan sessan sover och sminka mig lite. Idag ska vi nämligen på dop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar