måndag 24 mars 2014

Vagn vs säng

Min lilla sessa sover just som en prinsessa om hon får ligga i sin vagn ute på altanen. Då sover hon utan avbrott i 2-3timmar. Om hon istället får ligga i sin spjälsäng så sover hon oftast inte mer än 1timme och vaknar minst en gång under den tiden. Är det fler som känner igen detta? Och är det någon som har tips på hur man får den lilla att sova längre stunder även i sin säng? Eller är det bara att gilla läget? 

Det är ju bara dagtid som det är så här, natten sover hon ju alltid minst 3 timmar i sträck i sängen. Antar att det är den friska luften som gör att hon sover så gott utomhus. Funderar på att låta fönstret stå öppet under sovstunderna och istället klä på sessan lite extra om det är kallt. Kanske hjälper det. För det finns ju faktiskt dagar då det inte alls passar att sova ute i vagnen, typ när det blåser storm. Och jag vill helst inte låta henne ligga därute när det är under 5 plusgrader (fast det kanske mest är jag som är lite nojjig) eftersom det känns som att hon blir för kall då. Kan dock tillägga att hon aldrig varit för kall då jag varit ute och kontrollerat hur hon har det i vagnen. 

På tal om att bli för kall. Den här årstiden tycker jag att det är svårt att veta hur mycket kläder som jag behöver klä på lilla sessan. Vet att jag fått rådet att klä henne som jag klär mig själv, men tycker inte det stämmer att om jag inte fryser, fryser inte sessan heller. Till exempel om jag bara har en tunn jacka när vi är ute och går och inte fryser i det så beror ju det på att jag rör på mig. Sessan ligger ju stilla i vagnen så det blir ju inte samma. Just nu kör jag i alla fall på fleeceoverallen, mössa och en lite tjockare filt, blåser det mycket sätter jag även på överdraget till vagnen. Sen känner jag under overallen ibland om hon är varm eller kall. Åkpåsen har jag i alla fall tagit bort helt för den här vintern. Känns som att den är alldeles för varm nu. I alla fall om sessan har overall på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar