fredag 21 mars 2014

Vardagslivet.

Det är först nu efter mer än 3 månader som jag helt ärligt kan säga att jag börjat lära känna mitt barn. Att jag vet vad hon vill när hon gråter (finns fortfarande stunder då jag står handfallen) och på ett ungefär veta hur dagen kommer att se ut utifrån hennes rutiner. Tidigare har jag inte känt så. Lilla sessan har hela tiden ändrat sina rutiner och det har kunnat se helt olika ut från dag till dag. Nu vet jag att hon inte orkar vara vaken mer än cirka 2 timmar i sträck på dagen och därmed kan jag söva henne innan hon blir övertrött och jag vet att hon vill äta när hon vaknar och innan hon somnar. På kvällarna orkar hon oftast vara vaken i hela 4 timmar, men vill istället äta minst en gång i timmen. Och det får hon göra. Det är då hon sover bäst på natten. De kvällar hon inte kunnat/fått äta så ofta, vaknar hon också desto oftare på natten.

Nu när jag börjar känna att jag vet vad min dotter vill är det dags för pappan att lära sig det också. Inte så att han inte försökt tidigare, men i och med att hon ändrat sig från dag till dag och han jobbar så har det varit svårt för mig att vidareförmedla några som helst rutiner. Och då har det blivit så att han inte gjort nattningarna till exempel. För han har inte vetat hur han ska göra. Senaste tiden när det sett ungefär likadant ut varje dag har även han kunnat vänja sig vid det och anpassa sig. Känns som det är först nu jag och sambon kan säga att det är "vi" som tar hand om sessan, inte bara mamman.

Tänkte försöka göra en sammanställning av hur en vanlig dag ser ut hemma hos oss.

06:30 Sessan vaknar, ammar, blöjbyte, påklädning och om det är fredag blir det även ett bad.
Efter att sessan är mätt och belåten får hon leka i sitt babygym medan mamma och pappa får i sig lite frukost. Sedan är det lek med sessan, träna nacken och på att rulla runt just nu.

08:30 Sessan börjar bli trött. Ammar. Om hon somnar vid amningen lägger jag henne i hennes säng för att sova. Om hon fortfarande är vaken efter att hon ätit klart klär jag på henne och lägger henne i vagnen. Då somnar hon nästan direkt och sover sedan utomhus. Under tiden sessan sover passar mamman på att köra sina styrkeövningar, städa och plocka undan, läsa bloggar.

10:30-11:00 Sessan vaknar. Ammar, byter blöja. Sång och lek.

11:30 Mamma och pappa äter lunch (matlåda från kvällen innan). Sessan sitter (förhoppningsvis) i sin babysitter bredvid bordet. Oftast vill hon dock sitta i knät så att hon ser vad vi gör. Efter lunchen blir det mer lek och mys.

12:30 Sessan blir trött. Ammar, kläs på och sövs i vagnen. Sover sedan utomhus i 2-3timmar. Ibland passar vi på att ta en timmes promenad under denna sovstunden.

15:00-15:30 Sessan vaknar. Ammar, blöjbyte. Nu är det lek med sessan och amning minst 1ggr/timme fram till sängdags. Ibland blir det en liten powernap runt kl 17-18. Mamma och pappa lagar middag vid kl 17 och ser till att det finns så att det räcker till lunch nästkommande dag.

19:00 Blöjbyte, byte till pyjamas, sagoläsning i soffan. Jag har börjat att läsa ifrån en av de sagoböcker som sessan fått i present. Hon är alldeles för liten för att förstå, men blir lugn av att sitta och lyssna på min röst och så gillar hon att titta på bilderna.

21:00 Ungefär nu börjar sessan bli trött. Lägger henne i hennes säng och vaggar henne till sömns. Om inte det går vaggar jag henne till sömns i famnen. Försöker att komma ifrån det där med att vagga till sömns i famnen, för hon går bara med på att det är jag som gör det och då finns det ju ingen möjlighet för sambon att söva henne.

21:00-22:00 Mammas och pappas egentid. Kl 22 brukar vi inte orka mer utan går och lägger oss.

Under natten vaknar hon 1-2ggr. Om det är 1 gång brukar det vara vid 03:00 och om det är 2 gånger brukar det bli vid 01:30 och 04:30.

Ja så ser det ut i extremt korta drag. Men jag kan konstatera att så här mycket rutiner har jag aldrig haft i mitt liv förut. Och jag gillar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar