söndag 2 december 2012

Okunskap.

Jag har tänkt på en sak. Hur dålig undervisning och den mänskliga kroppen har svenska skolor egentligen. Jag vet inte hur det är med sexualkunskapsundervisningen idag, men jag kan ju säga att den vi hade i skolan inte var något vidare.

Fram tills nu när vi började försöka skaffa barn så hade jag ingen koll på hur den kvinnliga kroppen fungerade. Till exempel var det aldrig någon som sagt att det bara går att bli gravid under några dygn varje månad. Visst jag visste ju att det måste ske en ägglossning för att man ska bli gravid, men inte att ägget bara lever 24timmar. Jag hade inte ens koll på hur en normal menscykel fungerade. Nu efter 1 år och 9 månader så vet jag. Men det enbart tackvare att jag själv googlat och letat information på nätet. Sen även senare i livet tycker jag att man inte får mycket information. Nu syftar jag på information kring hur preventivmedel som p-piller egentligen fungerar. Och framförallt informationen om att det kan dröja länge innan man får tillbaka sin mens efter att ha slutat med sina p-piller. Det fick man ingen info om när man började ta dem. Inte heller en enda gång under de 10 år jag åt p-piller var det en enda barnmorska som nämnde det. Det tog jag själv reda på när jag inte fick tillbaka mensen. Det var också så jag fick veta att jag skulle söka om jag inte fått min mens efter ett halvår. Tycker det är helt sjukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar