lördag 5 januari 2013

Mens eller inte mens, det är frågan

Tror jag ska avbryta proverakuren om inte mensen kommer igång ordentligt ikväll eller imorgon. Tror nämligen den skjuter upp mensen. Ingen riktig blödning har kommit igång än, men det kommer lite ljust rosa flytningar på pappret när jag torkar mig. Hade ju en rosa flytning 23/12 också, men den blev det ju inget mera av. Funderar på om kroppen blivit lite konstig efter missfallet. Har aldrig haft såna här spottings tidigare. När mensen kommit har den kommit igång fullt direkt. Är ju sugen på att ta mitt sista gravtest jag har hemma för att se om det ändå är en graviditet som gör att jag får så här. Men det är ett clearblue plus och jag vill inte slösa bort det i onödan. Och nu när jag jobbar natt så har jag superutspädd urin dygnet runt så det är ingen idé att testa. I så fall tar jag det på måndag. Ska ju ringa min gyn då och boka tid för VUL om blödningen kommer i helgen. Så då kan jag ta ett test innan så att jag säkert vet att jag inte är gravid. Då borde det ju absolut visa något. Det borde då vara ÄL+17 - 20. Sen vet jag ju att det inte alls är säkert att ett test visar positivt då, men kan ju ändå vara värt att testa innan pergotime påbörjas.

Googlade lite på vilka riskerna är att äta provera under tidig graviditet. Det verkar inte vara någon fara. Proveran bygger ju upp slemhinnan inför en blödning, precis som progesteronet gör efter ägglossning. Om man är gravid så får man ingen blödning efter proveran eftersom hormon fortfarande produceras från gulkroppen och det befruktade ägget. Läste någonstans att det till och med var mindre risk för missfall om man ätit provera eftersom att slemhinnan då byggts upp och är perfekt för ägget att fästa i.

När det gäller pergotime under graviditet står det i FASS att det inte ska tas om man är gravid. Men inte vad det är för risker. Såg på någon sida att någon skrivit att enligt tillverkaren ska det inte vara farligt att äta pergotime om man är gravid, men att det inte rekommenderas.

Så innan pergotime påbörjas ska jag i alla fall ta ett test. Sen känner jag alltid att jag vill ta ett test även om jag fått mensen. Både min mamma och min syster blödde nämligen under de första månaderna av sina graviditeter. Blödningen kom ungefär på tiden för när de skulle ha sin mens. Därför litar jag inte på att blödning = inte gravid. Känns som extra viktigt när man hormonbehandlar så att man inte tar onödiga risker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar