torsdag 31 januari 2013

Undrar

Alltså jag vet att det inte är ägglossning på gång. Jag såg det själv med mina egna ögon. Alla dessa små äggblåsor i ett band, en lite större, men inte tillräckligt stor. Så varför känns det som att det ändå är på gång? Hela kroppen skriker att det är ägglossning på gång. Tappen är sjukt hög, mjuk och öppen. Dessutom har det under dagen börjat ömma mer och mer i äggstockarna. Kan det vara så att kroppen ändå försöker? I november hade jag ju faktiskt ont från äggstockarna i cirka en vecka innan ägglossningen skedde. Kan det vara så att den kommer om en vecka? Eller har kroppen bara blivit knäpp av behandlingarna.

Funderar också på det här med min hormonbalans. Enligt de prover som togs i början av utredningen var det ju inget konstigt. Det enda som var avvikande var TSH och det äter jag levaxin för. Men saken är ju den att jag har en hel del av de symtom som man får av PCO. Jag har sen jag kom i tonåren haft 2-3 skäggstrån på hakan. Aldrig lagt någon större vikt vid det, mamma har också det. Jag hade jättebesvär med akne när jag var tonåring, fick min mens sent och den var inte regelbunden alls.  Man kanske skulle misstänkt något redan då? Men framförallt så kom ju allt detta tillbaka så fort jag slutade med p-pillrena. Har fått tillbaka min akne. Inte i ansiktet, men på ryggen och bröstet. Skäggstråna försvann aldrig. Men jag har märkt att håren på benen och armarna blivit mörkare efter p-pillerstoppet. Har alltid haft väldigt ljusa hårstrån tidigare. Men kan man ha alla dessa symtom utan att testosteronet är förhöjt? För enligt gyn så var ju testosteronet normalt, alla prover var normala. Känns som att jag har alla symtom på PCOs utom övervikt. Hjälper det då ändå att ändra sin kost? Eller är det bara om man är överviktig? Så mycket frågor, så lite svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar