onsdag 27 februari 2013

Ägglossning och planering

Besöket hos gyn gick jättebra! Vi fick bra kontakt och det kändes som att hon brydde sig. Jag berättade om att jag nog haft ägglossning så då blev det ett VUL och jo då. Det fanns vad som såg ut som en gulkropp på vänster äggstock och även lite vätska runt äggstocken vilket tydligen tydde på att ägglossning skett. Så nu är det bara att vänta.

Ska även börja med metformin tre gånger per dag. Det är egentligen mot diabetes, men vid PCO kan man ha problem med svängande blodsocker och insulinresistens. Så det kan vara värt att prova. Ska börja med injektioner på CD 1,2 eller 3 vid nästa blödning. Hoppas dock att det inte blir någon sådan utan att jag får ett plus på BIM.

Så här är alltså planen:

Börja med metformin 1/2tablett 3 gånger per dag i en vecka. Om jag fortsätter må bra och inte blir illamående kan jag därefter trappa upp till 1tablett 3 gånger per dag och fortsätta så om jag fortsätter må bra.

Lektion för att jag ska lära mig ta sprutorna är boka 7/3.

Om ingen mens på BIM ska gravtest tas. Om negativt ska jag börja med provera i 10 dagar. Om mens börjar jag med injektioner direkt.

Puregon ska tas med start på cykeldag 1,2 eller 3. Börjar med lägsta dosen på 50IE. Sen blir det kontroll med VUL på injektionsdag 10 eller 11. Sen får man se hur det ser ut då. Om inget ägg börjat växa ökas dosen, om massor med ägg börjat växa så avbryts försöket. Om ett ägg börjat växa fortsätter man med samma dos för att sedan ta en hCG spruta när ägget är moget att släppa.

Så tänkte svänga förbi apoteket innan jobbet. Hämta ut i alla fall metformin och provera så att jag har det hemma om jag behöver ta det. Kanske även tar ut puregonet och sprutan så att jag har det hemma. Lite osäker på om jag ska ha med mig min egen spruta när jag ska på sprutlektionen. Så lika bra att hämta ut den tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar